Effectieve training voor sociaal-emotionele ontwikkeling kind

Eén op de vier basisscholen maakt inmiddels gebruik van de Kanjertraining. Van de trainingen die zich richten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is het de meest geïmplementeerde training van Nederland. Ook wordt de training aangeboden in meer dan 25 psychologenpraktijken. Promovenda Lilian Vliek van de Universiteit Utrecht heeft voor het eerst de training onderworpen aan een wetenschappelijke studie. In haar proefschrift concludeert zij dat de Kanjertraining effectief is.

Kinderen kunnen worstelen met zichzelf. Ze vragen zich bijvoorbeeld af of het wel goed is dat ze anders zijn dan anderen. Ze hebben weinig zelfvertrouwen of twijfelen zelfs aan hun bestaansrecht. Voor hen kan de Kanjertraining uitkomst bieden. Vliek: “Op psychologenpraktijken zorgen 10 lessen Kanjertraining er al voor dat ruim twee derde van de kinderen met te lage zelfwaardering weer met gezonde zelfwaardering de praktijk verlaat.” Ook kinderen met gedragsproblemen hebben baat bij deze 10 Kanjerlessen, te volgen samen met hun ouders. De effecten bleken na een half jaar nog steeds aanwezig.

Sfeer in klas
Als de methode werd gehanteerd in problematische klassen, miste dat zijn uitwerking niet. Vliek: “Het effect op het klassenklimaat is groot. De sfeer verbeterde aanzienlijk in basisschoolklassen met een problematisch slechte sfeer. Dit was zodanig dat de sfeer op het niveau kwam van niet-problematische klassen.”

What’s next?
In vervolgonderzoek wil de Utrechtse promovenda twee unieke onderdelen van de Kanjertraining apart onderzoeken op hun effectiviteit. Dit zijn mogelijk werkzame ingrediënten van de Kanjertraining. Het gaat om het aanspreken van kinderen, ouders en leerkrachten op hun positieve verlangen iemand te zijn die is te vertrouwen, en op het nemen van verantwoordelijkheid voor hun gedrag. Vliek: “Die verantwoordelijkheid kennen kinderen ook. Kanjertraining heeft als uitgangspunt dat een kleuter al kan kiezen of hij met een schepje een kuil in de zandbak graaft of er een ander mee op z’n kop slaat.”

Vliek promoveert vrijdag 28 augustus op haar proefschrift Effects of Kanjertraining (Topper Training) on Emotional Problems, Behavioural Problems and Classroom Climate.

Kanjerknieboeken_1