Het beurtenbakje

We willen zeker weten dat álle leerlingen de instructie hebben begrepen en laten geen vingers opsteken. We geven willekeurige beurten. Het beurtenbakje met daarin alle namen van de leerlingen helpt daarbij. Het geven van willekeurige beurten zorgt ook voor een actieve leerhouding bij alle leerlingen. Het zijn namelijk vaak dezelfde vingers die omhoog gaan. Vaak zijn dit de sterke leerlingen, terwijl we ook willen weten of de zwakke leerlingen de instructie hebben begrepen. Bovendien hebben juist deze leerlingen extra veel baat bij verwoorden en succeservaringen.

We geven leerlingen extra succeservaringen door gebruik te maken van de zogenoemde ‘smokkelstok’. Bij een volgende beurt wordt weer een stokje gepakt maar in plaats van de naam te lezen die erop staat, wordt de naam van een leerling die het moeilijk vind genoemd. Doordat deze het antwoord al twee keer heeft gehoord, kan deze ook een juist antwoord geven en zodoende een succeservaring opdoen. We richten ons steeds vaker niet op antwoorden, maar op de aanpakstrategie.

beurt